افت رنگ شدگی و قطعات تعویضی بدنه روی قیمت خودرو

یکی از مشکلاتی که مردم در تصادفات رانندگی با آن روبرو می‌شوند افت قیمت خودرو در تصادف رانندگی است. خسارت خودرو و تعمیرات ناشی از تصادف بخشی از این خسارت است ولی افت قیمت نیز، خسارتی است که بالاخص در هنگام فروش خودرو مشخص شده و شخص تصادف کننده، در صورت مقصر نبودن در سانحه رانندگی، دچار ضرر و زیانی می‌شود که خود در آن نقشی نداشته است. یکی از سوالات مهمی که ذهن مالکان خودرو را پس از تصادفات به خود مشغول کرده، میزان افت قیمت و ارزش خودرو است که ما در این مقاله این میزان افت قیمت را بررسی کرده ایم پس در ادامه با اکادمی اُتکس همراه باشید.

افت قیمت خودرو به دلیل تصادف یکی از موضوعاتی است که هنگام فروش خودرو ذهن بسیاری از مالکان را درگیر می‌کند. هرچند این موضوع بستگی مستقیم به میزان شدت تصادف دارد اما آشنایی نسبت به محاسبه قیمت خودروی تصادفی نقش مهمی در کاهش خسارت مالی به شما هنگام فروش دارد. افت قیمت خودروی تصادفی به عوامل مختلفی بستگی دارد که مهم‌ترین آنها خسارتی است که به بدنه خودرو وارد می‌شود به‌طوری که قیمت نهایی خودرو تصادفی از مجموع تعمیر بخش‌های فنی و بازسازی مجدد و رنگ‌کاری که توسط تعمیرکار انجام می‌گیرد، محاسبه می‌شود. به همین دلیل خرید این نوع خودروها توسط افراد کارشناس و خبره‌‍ صورت می‌گیرد و یا لااقل توسط این افراد بررسی می‌شود. از جمله مواردی که در تصادف یک خودرو بسیار به‌چشم می‌آید خسارت وارد شده به بدنه است؛ بنابراین تعویض و تعمیر هر یک از بخش‌های بدنه و رنگ‌شدن آنها در قیمت خودرو هنگام فروش اثر بسیاری دارد.

هرگونه رنگ‌شدگی بر روی بدنه خودرو نسبت به عمق و وسعت رنگ‌شدگی می‌تواند در قیمت نهایی خودرو اثرگذار باشد. هنگامی که بدنه خودرویی آسیب شدید می‌بیند در اصل بر دیگر نقاط به‌ویژه نقاط‌حساس اتاق نیز اثر می‌گذارد و اگر این موضوع به‌صورت فنی و اصولی با دستگاه‌هاى پیشرفته شاسی‌کشی صورت نگیرد و عملیات قرارگیری صحیح قطعات تعویضی مربوط به شاسی و سایر قطعات به درستی انجام نشود، در تصادفات بعدی شاسی و اتاق خودرو مقاومت خود را از دست داده و خودرو از ایمنی پایین‌تری نسبت به قبل از تصادف برخوردار می‌شود.

به همین دلیل سلامت اتاق در قیمت خودرو تاثیر قابل‌توجهی دارد. در مورد قطعات بدنه مثل درب موتور (کاپوت جلو) یا گلگیرهای جلو (که به وسیله پیچ و مهره به بدنه متصل می‌شوند) افت قیمت به این دلیل است که قطعه یدکی به لحاظ آلیاژ، پرس و نوع جوشکاری نقطه‌ای با وضعیت ابتدایی خودرو قابل مقایسه نیست؛ چراکه موم‌کاری و زیرسازی رنگ و رنگ رویه کیفیت قطعه فابریک و رنگ فابریک را ندارد که همین موضوع بر قیمت خودرو اثر جدی دارد. از عوارض قطعات تعویضی و رنگ‌شده بر روی خودرو می‌توان زنگ‌زدگی و اکسیده شدن قطعه یدکی را نیز نام برد.

 

ستون خودرو ها

ستون خودروها یکی از بخش‌های مهم پیکره آن‌ها به حساب می‌آید و ضمن اینکه در پایداری خودروها نقش اساسی دارند در هندلینگ و فرمان‌پذیری آن‌ها نیز تاثیرگذار هستند؛ از همین رو ستون خودروها همیشه باید به مناسب‌ترین شکل ممکن نگهداری شوند. اگر در زمان حادثه ستون خودرو آسیب ببیند تا حد امکان نباید با اتومبیل رانندگی کرد، زیرا این امر می‌تواند بسیار خطرناک باشد و باعث بوجود آمدن حوادث غیر مترقبه شود. ترمیم فرم کلی ستون خودروها معمولا با بهره‌گیری از روش شاسی کشی انجام می‌پذیرد؛ با این تفاوت که زنجیرها بجای اتصال به قطعات شاسی به ستون‌ها متصل هستند. البته استفاده از روش شاسی کشی هیچ وقت کافی نیست و برای شکل دادن به فرم رویه ستون معمولا از میله‌های PDR استفاده می‌کنند. میله‌های PDR در صافکاری بدون رنگ و فقط برای ترمیم قطعات فرورفته استفاده می‌شود. برای ترمیم ستون خودروها پس از تصادفات جاده‌ای، می‌بایست ابتدا اطلاعات مربوط به فرم کلی آن‌ها و وضعیت آیرودینامیک خودرو را بدست آورد. سپس زنجیرهای مخصوص دستگاه شاسی کشی به ستون‌ها متصل شده و ستون‌ها را می‌کشند تا فرم کلی و زاویه آن‌ها به شکل اولیه بازگردد در نهایت قسمت‌های ترمیم شده با در نظر گرفتن نوع رنگ خودرو پولیش می‌شوند و واکس می‌خورند تا لکه‌ها و خط و خش‌های بوجود آمده در پروسه ترمیم ستون‌ها از بین روند.

ستون ها که یکی از بخش های اصلی خودرو به شمار می روند توسط جوشکاری به دیگر قطعات خودرو متصل می شوند. در هنگام تصادفات اگر آسیب وارده به ستون ها کم و ناچیز باشد با روند شاسی کشی می توان ستون ها را به فرم اولیه خود بازگرداند اما اگر آسیب وارده زیاد باشد باید قطعه را تعویض نمود.

سپر خودرو

سپر خودرو‌ها یکی از آسیب‌پذیر‌ترین قطعات بدنه اتومبیل‌ها است. سپر خودرو‌ها از جمله قطعاتی است که همیشه در معرض ضربه و فشار‌های مختلف است از همین رو سپر اتومبیل‌ها همیشه به عنوان یک قطعه محافظتی به شمار می‌روند و اصلی‌ترین وظیفه آن‌ها محافظت از بدنه و کابین خودرو‌ در برابر ضربه‌های احتمالی است. سپر اتومبیل جزئی از جلوبندی خودرو به شمار می‌رود به همین دلیل ضمن محافظت از بدنه خودرو، بر روی کنترل و هدایت خودرو نیز تاثیر دارد و به خاطر این موضوع، در طراحی سپر اتومبیل نکات آیرودینامیکی را مد نظر می‌گیرند

ترمیم سپر خودروها یک امر تخصصی در حوزه صافکاری اتومبیل‌ها به حساب می‌آید زیرا سپر خودرو ضمن اینکه از رنگ و ساختار بدنه اتومبیل در برابر ضربات حفاظت می‌کند، نقش مهم و تاثیرگذاری هم در وضعیت پایداری اتومبیل‌ها دارد. از همین رو اگر سپر خودرویی به درستی ترمیم نشود، ممکن است بسیاری از سیستم‌های پایداری خودرو دچار مشکل شود. در زمانی که سپر متحمل ضربه یا فشار می‌شود، به دو حالت آثار آسیب‌دیدگی بر روی آن دیده می‌شود؛ فرورفتگی یا شکستگی. در صورتی که سپر دچار فرورفتگی شده باشد، معمولا ساختار سپر با بهره‌گیری از میله‌های PDR ترمیم می‌شود. اما اگر شکستگی در ساختار و پیکره سپر بوجود بیاید، یا باید تعویض گردد یا باید جوش بخورد. در بسیاری اوقات ضربه و فشار به شکلی به سپر خودرو وارد شده است که بهتر است سپر تعویض گردد؛ زیرا تعمیر یا ترمیم آن دیگر معقولانه به نظر نمی‌رسد.

ضربه خوردگی و تعمیر سپر خودرو

گلگیر خودرو

گلگیر یکی از بخش‌های اصلی بدنه خودرو بشمار می‌رود که ریسک برخورد آن با دیگر اجسام بسیار بالا است . قطعه گلگیر در بسیاری از خودروها، به خصوص اتومبیل‌های آفرودی، برآمدگی خاصی دارد و به شکلی نقش ضربه‌گیر را در بدنه خودرو ایفا می‌کنند؛ این فرم از گلگیرها نباید هیچگونه جوشکاری در پروسه ترمیم آنها انجام شود ، زیرا دارای ساختار چند لایه‌ای هستند که هر لایه با چگالی خاصی ساخته شده و پروسه جوشکاری می‌تواند به کل ساختار آسیب بزند. برخی اوقات آثار ضربه یا فشار به شکلی است که پروسه صافکاری بدون نقاشی و رنگ‌آمیزی مجدد انجام می‌شود و برخی اوقات بالعکس در پروسه صافکاری قطعات خودرو ، بر اساس نوع و شدت ضربه در قسمت آسیب دیده بدنه اتومبیل، صافکار تصمیم می‌گیرد که قطعه را از طریق صافکاری بدون رنگ یا صافکاری با استفاده از رنگ ترمیم کند و در موارد شدیدتر در اثر ضربات شدید تر گلگیر خودرو را تعویض می کند .

سقف خودرو

سقف اتومبیل‌ها به ندرت دچار آسیب می‌شوند و معمولا فقط در زمان چپ کردن و یا سهل انگاری‌های ساختمانی دچار ضربه و یا فشار می‌شوند؛ از همین رو معمولا سقف اتومبیل‌ها را فقط از دو لایه آلومینیوم یا فلز‌های سبک دیگر می‌سازند تا وزن خودرو را از این طریق به حداقل برسانند. متریال استفاده شده در ساخت سقف اتومبیل‌ها، از نوع سبک است که همین موضوع باعث شده است ساختار سقف خودرو‌ها نتوانند در برابر ضربات و فشار‌ها مقاومت کافی نشان دهند و دچار فرورفتگی یا به عبارتی قری شوند. زمانی که بدنه خودرو دچار فرورفتگی می‌شود صافکار با ضربات مکرر و متناوب چکش سعی بر رفع این فرورفتگی‌ها می‌کند، یک صافکار حرفه‌ای برای اینکه بتواند قطعه آسیب دیده را کامل و بدون مشکل صافکاری کند می‌بایست قطعه را از بدنه کلی خودرو جدا سازد اما زمانی که سقف یک خودرو دچار آسیب و فرورفتگی می‌شود امکان این وجود ندارد که سقف اتومبیل جدا شود به همین دلیل بسیاری از صافکار‌ها برای رفع فرورفتگی‌های سقف اتومبیل از روش‌های غیر اصولی مکش استفاده می‌کنند که این روش به هیچ‌وجه نمی‌تواند برای سقف اتومبیل مناسب باشد، زیرا سقف خودرو‌ها معمولا قطعاتی پهن و وسیع به شمار می‌روند و مکش این قطعات می‌تواند تمام فرم و ساختار سقف اتومبیل را تحت تاثیر قرار دهد.

قسمتی از سقف خودرو که نیاز به تعمیر دارد

درب کاپوت

یکی از نقاط پیکره اتومبیل که در معرض ضربه قرار دارد کاپوت است. کاپوت یا درب موتور در قسمت جلو خودرو قرار دارد، از همین رو احتمال آسیب دیدن آن بسیار زیاد است. کاپوت‌ خودرو‌ها قطعات آسیب پذیری هستند؛ زیرا اغلب زمان‌ها در معرض نور خورشید قرار دارند که این موضوع باعث شده است که صافکاری، خشگیری و یا حتی پولیش‌کاری کاپوت خودرو، یک امر تخصصی محسوب شود و تمامی امور از جمله صافکاری آن‌ها، باید بسیار با دقت انجام شود. یکی از کارهایی که باید پس از صافکاری کاپوت انجام شود، پولیش و واکس است. در واقع هرچقدر هم صافکاری کاپوت دقیق انجام شود، باز هم به دلیل فرم خمیده و پهن کاپوت، امواج و ناهمواری‌هایی بر روی کاپوت دیده خواهد شد؛ از همین رو این پروسه بعد از صافکاری کاپوت به هیچ وجه نباید فراموش شود. کاپوت یا همان درب موتور در واقع پوششی برای پیشرانه خودرو به حساب می‌آید و همچنین تاثیر مستقیم در تعیین وضعیت ظاهری خودرو دارند .

 

کارشناسی

در مقالات قبلی نیز راجع به اهمیت کارشناسی خودرو و همچنین در مورد نقاط حساس و آسیب پذیری که حتما نیاز و اهمیت بالایی برای کارشناسی دارند صحبت شده است.

سالانه میلیون‌ها تصادف رانندگی در جاده‌ها و خیابان‌های کشورمان صورت می‌گیرد؛ از همین رو در زمان خرید خودرو دست دوم، اصلا بعید نیست که اتومبیلی را خریداری کنید که بدنه آن دچار آسیب شده باشد. در تصادفات درون شهری، معمولا سپرها، درب‌ها و گلگیرها آسیب می‌بینند؛ اما در تصادفات جاده‌ای خارج از شهر، هر نقطه‌ای از خودرو ممکن است دچار آسیب‌های شدید شود. بسیاری از تصادفات ممکن است باعث ایجاد خم‌شدگی یا حتی شکستگی در شاسی خودرو شود که در این حالت اتومبیل از نظر تعلیق دچار مشکل خواهد شد. همانطور که می‌دانید ترمیم قطعات و نواحی بدنه اتومبیل‌ها به دو صورت صافکاری بدون رنگ و صافکاری با بهره‌گیری از نقاشی صورت می‌گیرد. قطعا همیشه طرفداران صافکاری بدون رنگ بیشتر است؛ زیرا نقاشی مجدد بدنه خودرو یکی از دلایل کاهش ارزش آن‌ها در بازار آزاد است. کارشناسی فنی خودرو یک امر ضروری است و نمی‌توان آن را نادیده گرفت؛ زیرا از نظر کارشناسان تخصصی این حوزه، یک اتومبیل که دچار ایرادات فنی است، خودرویی بی‌ارزش و غیر قابل اعتماد بشمار می‌رود. کارشناسی فنی خودرو باید توسط متخصصان این حوزه به وسیله تجهیزات تخصصی انجام شود تا بتوان اطلاعات دقیقی از وضعیت سلامت سیستم‌های خودرو بدست آورد.

منبع:

https://otex.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *