طرز تهیه مربای توت فرنگی مرحله به مرحله

باز کردن یک شیشه مربای توت فرنگی و چشیدن طعم این میوه تابستانی در روزهای سرد زمستان بسیار لذتبخش است. اگر این مربای خوشمزه را خودتان درست کرده باشید لذت چشیدن طعم آن چندین برابر خواهد شد. در این مطلب به شما طرز تهیه مربای توت فرنگی خوشمزه و خوش رنگ را آموزش خواهیم داد.

مواد لازم برای پخت مربای توت فرنگی

  • ۱ کیلوگرم شکر
  • ۱ کیلوگرم توت فرنگی تازه و رسیده
  • ۲ قاشق غذاخوری آبلیمو

 

طرز تهیه مربای توت فرنگی

در ابتدا توت فرنگی‌ها را کامل بشویید. توت فرنگی‌ها را درون یک آبکش بریزید و با آب سرد خوب بشویید. توت فرنگی‌ها باید کاملا تمیز باشند تا از کپک زدن مربا جلوگیری شود. اگر دسترسی به توت فرنگی تازه ندارید، می‌توانید از توت فرنگی یخ زده نیز استفاده کنید.

طرز تهیه مربای توت فرنگی

مرحله اول طرز تهیه مربای توت فرنگی

بعد از اینکه مطمئن شدید توت فرنگی‌ها کامل خشک شده‌اند. برگ‌ها را از توت فرنگی‌ها را جدا کنید و آن‌ها را به دو نیمه یا چهار تکه تقسیم کنید. وقتی کار بریدن برگ‌های توت فرنگی‌ها تمام شد، باید آن‌ها را به یک کاسه بزرگ منتقل کنید.

 

مرحله دوم طرز تهیه مربای توت فرنگی

مقداری از توت فرنگی‌های خرد شده را درون کاسه بریزید و کمی از شکر را روی آن پخش کنید، این کار را چند بار تکرار کنید و تمام توت فرنگی‌ها و شکر را درون کاسه به صورت لایه لایه بریزید. توت فرنگی‌ها را به مدت ۱۲ ساعت داخل یخچال قرار دهید تا آب بیاندازند.

 

مرحله سوم طرز تهیه مربای توت فرنگی

مخلوط توت فرنگی و شکر را درون قابلمه‌ای بریزید و روی حرارت قرار دهید. دقت داشته باشید که برای درست کردن این مربا درب قابلمه را نباید روی آن قرار دهید. اجازه دهید مربا به جوش بیاید و با قاشق کف‌های تشکیل شده روی آن را بگیرید تا مربا کدر نشود. بعد از چند دقیقه متوجه خواهید شد که غلظت مربا زیاد شده و قوام گرفته است. هنگامی که غلظت مربا به میزان دلخواه شما رسید آبلیمو را به آن اضافه کرده و خوب هم بزنید.

البته دقت داشته باشید که اگر مربا بیش از حد بجوشد و غلظت آن خیلی زیاد شود، احتمال شکرک زدن آن نیز بیشتر می‌شود. ظرفی که قرار است مربا را داخل آن نگهداری کنید خوب بشویید و مطمئن شوید که هیچگونه آلودگی ندارد. اجازه دهید کمی مربا خنک شود و بعد آن را داخل شیشه بریزید و در یخچال نگهداری کنید.

 

دلیل کپک زدن مربای توت فرنگی

یکی از دلایل کپک زدن مربای توت فرنگی کثیف بودن ظرف مربا و یا قاشقی است که شما با آن مربا را هم می‌زنید. اگر توت فرنگی‌ها خشک نشده باشند، یا زمان پخت مربا نیز کم باشد ممکن است مربای توت فرنگی بعد از مدتی کپک بزند.

دلیل کپک زدن مربای توت فرنگی

دلیل شکرک زدن مربای توت فرنگی 

اگر مربا بیش از حد غلیظ شده باشد یا میزان شکر آن به نسبت توت فرنگی زیاد باشد، ممکن است مربا شکرک بزند.

 

نکات طرز تهیه مربای توت فرنگی

  • برای پخت مربای توت فرنگی خوشرنگ بهتر است از قابلمه‌های لعاب‌دار استفاده کنید.
  • از ظروف استریلیزه برای نگهداری مربا استفاده کنید. برای انجام این کار، ظرف‌های مربا را برای ۱۰ دقیقه در آب جوش قرار دهید.
  • از توت فرنگی‌های سالم و بدون لکه برای تهیه مربا استفاده کنید. اگر دوست دارید مربای توت فرنگی شما خوش طعم‌تر باشد از توت فرنگی‌های گلخانه‌ای برای این کار استفاده نکنید.
  • هنگام پخت مربای توت فرنگی درب قابلمه را نگذارید زیرا این کار باعث می‌شود رنگ مربا تیره بشود.
  • بعد از اینکه مربا آماده شد، بگذارید خنک شود و سپس در شیشه مرباها را بریزید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *